Samokřídla - starší tvorba
Moje pokusy se samokřídly - článek v RCmodely 2022
Jak jsem se k těm
divnostem vlastně dostal. Poté, co jsem na akci v Koprníku zavadil
o zeměplochu dvoumetrovým F7F a ukončil tak jeho kariéru a poté,
co jsem od jeho nástupce, dvoumetrového DH 98, chtěl stejné obraty
jako po Tigercatu a ono se Mosquito odvděčilo utržením proudnic a
pokusem odtlačit zeměkouli o kousek pryč, tedy po těchto
příhodách jsem někde narazil na fotky restaurovaného
experimentálního letounu Northrop N9MB, bezocasého, dvoumotorového
samokřídla, jehož předchůdci vznikali od roku 1941. Zaujalo mě
tou dvoumotorovostí (ke které v modelařině tíhnu), absencí
svislých stabilizačních ploch a také nepřílišnou okoukaností
v modelářském světě (tedy alespoň v české kotlince). Od fotek
byl jen krůček k hledání videí a nejspíš v tu chvíli při
pohledu na letové záběry tohoto zajímavého stroje došlo k
zamilování a touze něco takového stvořit v modelovém provedení.
Také jsem byl zvědav, jak poletí samokřídlo bez směrovek a
aktivní stabilizace - mnohé hlasy říkají že to bude problémové.
Měl jsem předtím jen jedno bublinkaté samokřídlo - MiniTornádo
- se kterým jsem brousil především stěny místních tělocvičen,
ale u něj jsem se slepě držel návodu co se týká těžiště,
pohonu, seřízení a tak dál. Začal jsem se rohlížet po
informacích kolem samokřídel a asi nejvíc jsem načerpal ze
stránek www.nurflugel.com
, kde je jakýsi rozcestník (jeden z mnoha), ukazující kam se dá
dívat a kde sehnat nějaké ty chytrosti kolem konstrukce a
aerodynamiky samokřídel. Narazil
jsem časem na velmi sofistikované informace včetně výpočetních
metod, jak dospět k dobře a stabilně létajícím samoplošníkům,
ale to už je fakt dost vysoká dívčí a tak jsem vyměkl, vzdal
teorii a jen jsem tam načerpal závěry a poznatky o tom, jak asi to
samokřídlo bez dalších ploch má vypadat, aby nespadlo hned po
odhození do vzduchu, během letu nebo při přistávání.
Vyzbrojen
relativně kusými informacemi jsem začal kreslit a posléze i
frézovat díly na cosi alespoň trochu podobného zmíněnému N9MB;
rozpětí jsem zvolil 2360mm aby to ve vzduchu bylo trochu vidět.
Abych nezačal svoji samokřídelní kariéru rovnou těžkým
neúspěchem, pořídil jsem na zkoušky kit, tedy jen díly
samokřídla Zeta FX-61 Phantom, houbovitou kopii Multiplexího
křídla Xeno o rozpětí cca 1500mm. Začal jsem s jeho přestavbou
instalací dvou motorů do míst původních směrovek (to je ta
vášeň pro dvoumotoráky); přece jen souzvuk dvou vysavačů zní
lépe než kvílení jednoho. Letělo to, tak jsem počal směrovky
nad motory ořezávat, zda to poletí i tak. Letělo to. I bez
směrovek. Dalším krokem bylo nahrazení koncových kudrlinek
novými plochami s "odporovými směrovkami". Co to je - využívá
to mnoho skutečných samokřídel, což je vidět na letových
záběrech a jedná se o rozevíratelné klapky, které při
rozevření daný konec křídla přibrzdí a na opačném konci
naopak sevřením odbrzdí a tím křídlo může zatáčet skoro
jako běžný "trupový" letoun směrovkou. Zároveň to při
letu mírným rozevřením na obou stranách křídlo stabilizuje -
chce-li letoun samovolně někam zabočit, v zatáčce vnější
konec křídla zrychlí, na rozevřených klapkách naroste
aerodynamický odpor a ten konec křídla je tím přibržděný -
funguje to obdobně
jako negativy na koncích křídel.
Průběžně s těmito
pokusy probíhala konstrukce a stavba většího monstra. Potýkal
jsem se s umístěním nosníků, protože ač se to nezdá, křídlo
je značně rozvrtané různými otvory - šachty zatahovacího
podvozku, prostupy hřídelí pohonů, schránky akumulátorů, lůžka
reproduktorů zvukového modulu (další moje drobná úchylka...).
Konce křídel s rozevíranými klapkami jsou odnímací, to hlevně
kvůli transportu. Podobná samokřídla obvykle nemají trup
sahající před náběžku a těžiště má svá krutá pravidla
zvlášť pro jeho kritickou zadní polohu, je proto nutné v části
konstrukce za těžištěm dost střežit hmotnost (to se mi moc
nepovedlo) a snažit se těžké součásti výbavy umístit co
nejvíce dopředu (to se povedlo jen částečně). Proto jsou motory
(NTM 4248 kv650) umístěné těsně za náběžkou a dozadu k
vrtulím vedou hřídele v pouzdrech, proto jsou baterky (2x 6s2p
LiIon 18650) uložené také za náběžkou, hned vedle šachty
příďového podvozku. Konstrukci jsem poněkud předimenzoval a tak
mi celková hmotnost vyšla něco přes 6 kg. Po spočítání a
grafickopočetním vyhledání kýžené polohy těžiště (dvěma
metodami, lišilo se to o cca 2cm) jsem úplně do špičky umístil
skoro 3/4 kg olova... Pravda, způsobil jsem si to sám - kostra je
celá z topolovky 3mm a potah balzou 2mm, což je opravdu
zbytečně těžké a nepotřebně pevné.
V dubnu 2020 jsem mohl přikročit k záletu. Došlo k němu na
nuceně nepoužívané (je v nebezpečné blízkosti VPD LKRK)
asfaltové dráze našeho rakovnického modelářského klubu. Po
dlouhém rozjezdu napomohl drn na konci asfaltu nadhozením příďového
kola a jen díky tomu se bestie zvedla k prvnímu letu. Byl ostatně
velmi krátký, ale ukázal že to nejspíš létat bude, že je to
řiditelné a na první pohled stabilní. Skutečnost, že jsem musel
hodně tahat za výškovku naznačila, že se s těžištěm dá
domluvit a přesvědčit ho, že by mohlo být o dost více vzadu,
než bylo spočítáno. Následovala sezóna vydloubávání
olova z
čumáku a rychlého pojíždění s několika karamboly, při
kterých vždy došlo k poškození příďové podvozkové nohy.
Občas k odlepení od země přispěl opět drn a nakonec, když ze
700g olova zbylo jen asi 50g a těžiště odpochodovalo asi o 3cm
dozadu, jsem potvoru dokázal odstartovat tak nějak spořádaně, už
bez přispění travnatých kopečků nadhazujících příďové
kolo.
Poté, co jsem se naučil s křídlem odstartovat, se
ukázalo že bude muset nastat výuka v přistávání. Ono to nad
zemí neuvěřitelně plave a i přes rozevřené klapky to nechce
kinetická energie oněch
cca 6,5kg vzdát a přistání jsou pak "na klokana" = opět
několik oprav nohy příďového podvozku. Za letu to ale myslím
vypadá zajímavě (= jinak než běžní trupovníci), zvukově to
taky ujde (ESS sound modul jsem zatím ještě nezprovoznil) a hlavně
se projevuje v některých polohách záludný
"stealth" efekt, kdy je z modelu jen čárka a občas jen díky
znalosti předchozí trajektorie letu odhaduji události příští.
To je ovšem společné všem samokřídlům, obzvláště těm bez
směrovek.
Mezitím, kromě pokusů s velkou bestií, jsem
pocítil potřebu něčeho pro běžné polétání, co by se vešlo
do O-I 1.9 TD kombi bez demontáže a šlo hodit z ruky. První
požadavek se díky rozpětí 1560mm podařilo splnit, ten druhý -
pohodové odhození z ruky - zase tak dobře ne. Samokřídla obecně
mají buď reflexní ( od cca poloviny nahoru prohnutý) profil
a/nebo výrazné
negativy na koncích křídla (až 8-10° ta "dospělácká";
opravdu, dá se to najít). Taková aerodynamická záležitost na
krátkém rameni je mnohem méně účinná než výškovka na
relativně delším rameni u letounu s trupem. Při malých
rychlostech při hodu to vyústí v silné zhoupnutí hozeného
samokřídla a pokud je poněkud těžší, obvykle se zhoupne víc a
pár metrů před vrhačem tvrdě přistane. To moje (familiérně mu
říkám "modrá bestie"; to velké je "žlutá bestie")
hmotí kolem 1,6kg a i když jsem zespodu udělal v těžišti kapsy
na prsty pro dobré uchopení při házení, neumím s ním kloudně
odstartovat při větru pod asi 4m/s. To je ostatně slyšet ve
videích (odkazy na konci článku) že to při létání s tímto
křídlem docela funí. Pokusy při slabším větru nejsou
zdokumentované. Radši.
Konstrukce je opět poněkud
předimenzovaná, motory velikosti 2830 jsou ze zrušeného
Phantoma/Xena, baterka 3s 5000mAh (vyměklá, ale funkční,
pozůstatek po 2m dvoumotorácích) to díky umístění napříč
úplně vpředu dostatečně vyvažuje (olova je tam jen trochu).
Zkusil jsem řízení "hybridními" klapkami - 4 klapky tohoto
samokřídla jsou nad sebou a řízené klasicky i jako popisované
odporové směrovky = jejich 4 serva reagují na knipl křidélek,
výškovky a směrovky. Trochu zamotanou hlavu jsem měl z namixování
těchto požadavků, zpočátku to zabralo až 8 volných mixů; po
absolvování této procedury na dalších (podobných, ale menších)
modelech se to ale podařilo zjednodušit díky funkci "deltakřídlo"
a dále stačí jen 4 volné mixy kvůli směrovce.
Následovala
ještě jedna "betonová" potvůrka, malé (860mm) dvoumotorové
křídlo ve stylu N9M, dále přišlo konečně uvědomělé postupné
odlehčování konstrukce - tak vzniklo 960mm křídlo s napevno
rozevřenými (kvůli stabilizaci) vnějšími klapkami na koncích
křídel a s řízením vnitřními klapkami jako běžné
samokřídlo, motor 1811 kv2000, baterka skoro halová 2s
360mAh.Modelářský svět zaplavila vlna RES větroňů
a "retro" modelů podle plánků z minulého století. To "retro"
ve mně probudilo vzpomínky na mládí, kdy jsem pobíhal po letišti
s gumicukem a ono "RES" připomnělo že jsem už asi 35 roků
neměl větroně. Nakreslil, vyfrézoval a postavil jsem si 1800mm
křídlo se čtyřmi klapkami, umístěnými ne nad sebou ale vedle
sebe. Řízené jsou opět jako křidélka, výškovka a směrovka.
Ty první dvě funkce to zastává velmi dobře, vliv "jako
směrovkou" není tak výrazný jako když jsou 4 klapky nad sebou
na konci křídla. Létání je klidné, v zatáčkách křídlo
trochu driftuje, to je ale zkousnutelné. Stabilita je slušná díky
negativnímu zkroucení -3° na konci křídla; od středu se
lineárně zvětšuje od 0° - to dosahuji při lepení vhodnými
podložkami, zakomponovanými do odtokovky; po zalepení torzní
skříně ("D-box") podložky odstraním a zabrousím stopy po
nich. Křídlo je dělené kvůli přepravě v batohu na kole, mezi
polovinami je vložené žebro ze 2mm sklotextitu se zakomponovaným
vlečným háčkem. Přijímačová LiIon baterie 2s 300mAh má po
jednom článku v každém křídle; 4 mikroserva jsou kvůli
snazšímu vyvážení umístěna u středu křídla hned za hlavním
nosníkem a náhony ke klapkám jsou realizované tenkými bowdeny.
Není to úplně dobré řešení; bowdeny s tenkou strunou (zase
šetření váhou) mají trochu vůle a klapky tak mají poněkud
hysterezi. S tím se ale dá žít když se s tím při letu počítá
a hlavně to uspoří dost olova ve špičce.
Letové výkony
tohoto samokřídla do termiky nejsou nikterak oslnivé, je to mimo
jiné dáno i proužitým profilem - to prohnutí nahoru prostě moc
vztlaku nevyvolá, ale to je opět společné většině samokřídel.
Jejich použití je výhodné tam, kde se dá výrazně uspořit
hmotnost (to ještě neumím) a odpor (to se uspoří samo) absencí
různých zbytečností (trup, ocasní plochy, ...). Startuji na
gumicuku z asi 10m gumy 4x1mm a 80m silonu 0,4mm. Dá se příjemně
relaxovat pohybem po ploše (pro silon, natáhnout, přistát a znovu
pro silon...) bez doprovodných zvuků motoru. Po několika
odpolednech s proměnlivým směrem vánku, kdy bylo nutné po každém
startu přemístit gumicuk, jsem vyrobil nové středové žebro s
motorem (nějaký kolem 20g), regulátorem a akumulátorem 2s 360mAh.
Vznikl tak motorizovaný větroň, schopný několika opakovaných
výstupů při hledání termiky, případně pro létání "kolem
sebe" ve výši pasu.Malá samokřídla se dobře a
rychle staví - rychle to přibývá; stavíte křídlo, stavíte...
a najednou máte hotové letadlo. Tak vznikla dvě další křídla o
rozpětí 950mm, kdy jsem se snažil o jejich nízkou hmotnost kvůli
případnému létání v hale. Sice jsem se dostal při této
velikosti na nějakých 130g letové hmotnosti, ale samokřídla
přece jen mají svá specifika a při simulovaném halovém létání
jsem se do myšleného prostoru o velikosti tělocvičny jaksi
nevešel - na malé rychlosti je křídlo nervózní až mírně
nestabilní a na půl plynu i s tak malým motorem (cosi jako Turnigy
5g) už letí dost rychle aby to v hale vyústilo v ránu. To je
ostatně jev, který jsem pozoroval u všech mých samokřídel -
stačí jim mnohem menší výkon pohonu než stejně velkým běžným
letounům s trupem a ostatními náležitostmi.Další
inspirací pro novou tvorbu byla videa s vojenskými drony - tvarově
mě zaujal například Lockheed-Martin RQ-170 Sentinel. Má
dostatečně "rozumný" půdorys (na rozdíl od Northrop-Grumman
X47B) a co se týká modelového provedení, našel jsem jen velmi
málo pokusů o jeho RC ztvárnění. Ostatně toto u mně poslední
dobou často rozhoduje o volbě předlohy; nechci stavět a létat
typ, který je "profláknutý" tak, že je k vidění na každém
rohu, byť to je legenda z nejlegendovatějších. Chtěl jsem
zároveň vyzkoušet co umí malá dmychadýlka 30mm, o kterých jsem
četl zmínku (ve skupině Horten Flying Wing Believers na FB), že
svým malým tahem asi moc neutáhnou. Zvolil jsem proto na rozdíl
od předlohy motory dva, pro každý jeden akumulátor 2s 500mAh,
rozpětí modelu je 980mm. Řízení modelu je klasické, dvěma
klapkami a stabilitu zajišťují opět negativy -3°. Objednal jsem
ale levnou variantu těch 30mm dmychadel - mají nedobře uložené
rotory a v jistých otáčkách silně vibrují, cca kolem poloviny
výkonu. Až tak moc to nevadí, let na plný plyn trvá kolem 4-5
minut a to mi postačuje. Černá barva (potahuji vše Vliesem
barveným malířskými tónovačkami, kromě "modré bestie", ta
je potažená fólií) dává modýlku myslím zajímavé vzezření
a "stealth" efekt při letu je velmi výrazný, nedovolí moc
koukat okolo.
Protože létání s modelem připomínajícím
skutečný dron (nestavím polomakety, ani čtvrtmakety, spíše
modely inspirované určitým typem letadla) se mi zalíbilo, rozhodl
jsem se trochu zvětšit rozpětí a použít jedenáctilopatkové
dmychadlo 64mm. Volba předlohy padla znovu na typ RQ-170, nakonec i
proto, že jsem s ním měl dobré zkušenosti a v neposlední řadě
i odladěnou polohu těžiště v menším vydání. Snažil jsem se
prokreslit konstrukci trochu pečlivěji než u toho menšího, ale
ty divné "hrby" po stranách jsem ignoroval, možná je časem
vymodeluje syn (umí ve 3D) a zhotovím je jako lehké
vakuvýlisky. Co se týká mnou použitých profilů
(občasná otázka kolegů), vyšel jsem z několika profilů
nalezených na internetu, které jsem si podle své hlavy poněkud
modifikoval jejich tvarováním v Corelu - v něm to jde docela
pěkně, stačí 5-6 řídících bodů a taháním za jejich tečny
se dá obkreslit leckterý profil. Vzhledem k tomu, že nemám ambice
na kdovíjaké supervýkony mých modelů, netrvám na přesném
dodržení vzorových profilů a běžný způsob stavby tak jako tak
neumožní jejich opravdu přesné dodržení. Poslední modely
používají mnou postupně modifikovaný profil (už ani nevím ze
kterého jsem vyšel, podobá se více profilům), kde mám oblast
konce odtokovky upravenou do úseček, abych nemusel tvořit prohnuté
profily odtokové lišty a řídících ploch. Asi by to při použití
vhodnějších profilů a přiměřeně přesnější (a náročnější)
technologii stavby létalo o něco lépe, ale na rekreační polétání
mi to takhle postačuje.
Věc často přetřásaná a u samokřídel někdy až démonizovaná
- to je poloha těžiště. Ano, najít tu správnou polohu těžiště
je někdy trochu oříšek, ale není to až tak kritické, jak
některé hlasy tvrdí. Důležité je začít spíše vepředu,
protože samokřídlo těžké na čumák uřídíte, ale s těžištěm
moc vzadu to je tak, že samokřídlo si letí úplně samo kam chce,
ale kam určitě nechce pilot. Na předběžné určení polohy
těžiště používám v poslední době kalkulátor https://rcplanes.online/cg2_wing.htm - ten je vhodný i pro
složitější půdorysy křídla; na jednodušší stačí z odkazu odmazat tu dvojku. Začnu spíše s přední polohou
těžiště a po odladění v reálu to víceméně sedí s výpočtem.
Ladím tak, že postupně odebírám olovo ve špičce a když se éro
začne při přetažení někam sypat, vrátím poslední odebraný
kousek. Zatím to pokaždé zafungovalo a i když jsem se snažil
uvést některý model do pádu třeba přetažením v zatáčce, po
hbité půlotočce se srovnal a letěl spořádaně dál. Nezkoušel
jsem to jen u toho největšího, přece jen je to těžká potvora a
kdoví, co by vyvedla.
Stabilita všech zmiňovaných křídel
je dobrá, nezažil jsem nějakou krizovku končící neřízeným
pádem, maximálně jen zvrhnutí křídla do rychlého obratu, ale
po nabrání rychlosti se model zase uklidní. Je to dané poměrně
velkou šípovitostí, která už sama poněkud stabilizuje a hlavně
negativy konců křídla; u modelů s rozevíranými klapkami tomu
napomáhá onen brzdící efekt rozevřených klapek. S těžištěm
nejdu až na hranu, raději nechávám modely trochu těžší na
čumák a po seřízení mají obvykle klapky mírně natažené - to
doplňuje zmíněné negativy.
Pokud se chcete podívat na
některá
letová videa s výše zmíněnými modely, jsou na mém YT kanálu
https://www.youtube.com/user/jyrrys/videos . Občas mívám dotaz na
plánek některého modelu; data pro frézování i plánek pro
stavbu připravuji v Corelu a v některých starších se sám po
nějakém čase moc nevyznám. Nebráním se ale jejich sdílení,
případně mohu data vyexportovat do pdf, dxf a pod. - kontakt
jiri.smid@tiscali.cz .